Geo forum

Besvar
lomamito
Administrator
Geografisk sted: Vindeby, Tåsinge
Kontakt:

Geo forum

Indlæg af lomamito »

Hejsa

Ja, er ved at opbygge dette forum til vores sport, ElwoodB’s blev desværre nedlagt for nogle år siden, og har personligt savnet det lige siden. Dette er et forsøg på en erstatning for det.
Er et bruger til bruger forum, og er stadig under opbygning, så flere emner vil komme på efterhånden, kom MEGET GERNE med input til det.. 8-)
Og selvfølgelig skal tonen i dette forum være på en sober måde :)
GPS- Garmin Oregon 550

JakobB
Geografisk sted: DK-9320 Hjallerup

Re: Geo forum

Indlæg af JakobB »

Lidt om ElwoodB.
https://geowiki.wegge.dk/wiki/ElwoodB

ElwoodB forsøgte i en kort årrække at indføre begrebet Geocaching Classic, som modsvar på den "moderne" udvikling. Powertrails, filmhylstre/petlings smidt bag et autoværn, osv.
Personligt kunne jeg godt lide idéen, men man kan ikke kæmpe mod flertallet.

solskin
Geografisk sted: Skive

Indlæg af solskin »

Jeg forstod aldrig helt, hvad det var, ElwoodB ville med Geocaching Classic. Jeg fulgte nok heller ikke helt med i debatten derom.

Han havde absolut ret i, at geocaching havde ændret sig, så det mere gik fra den enkelte cache i ny og næ til, at man helst skulle finde så mange som overhovedet muligt for at få så mange fund på sin statistik som overhovedet muligt. Det var også den bevægelse, der betød, at der blev udlagt flere og flere cacher i et hastigt tempe og i særdelelshed var det små mikroer, der blev udlagt.

Det var heller ikke min smag. Dengang for 15+ år siden var min foretrukne cache på rigtig mange måder en enlig cache, der lå langt ude i skoven, og jeg travede gladeligt 3 km ud efter den og 3 km retur til bilen igen.

Men jeg synes, at vi naturligvis altid skal være åbne for, at ting ændrer sig. Sådan er det jo med alt - vi skal ikke stå stille, for så kørte vi jo stadig i hestevogn. Men vil man køre i hestevogn, kan man jo bare gøre det.

Sådan er det også med geocaching, synes jeg. Der er stadig rigtig mange gode cacaher i Danmark, og der kommer stadig rigtig mange til, så vil man geocacher 'classic', så kan man jo bare gøre det.

Det, jeg synes, der er mest trist er, at rigtig mange i dag benytter legen som en familieleg, og den bliver i høj grad også promoverer som en familieleg, men sandheden er, at den faktisk var meget bedre for 15 år siden. Dengang var der relativt set langt flere cacher i fornuftig størrelse med bytteting af rimelig værdi. I dag er der utallige helt små cacher uden mulighed for bytteting, og dem, der er store nok, indeholder blot en masse klamt og ulækkert skrammel.

Tiden ændrer sig, og vi må bare følge med.

Jeg har også ændret mig. Hvor jeg for 15+ år siden foretrak den enlige cache langt ude i skoven, så er det ikke helt sådan i dag. Siden da er kone og barn kommet til, og så er det langt sjovere med ruter, hvor der kun er 200 - 500 meter mellem cacherne. Det er rart med et mål ikke langt fremme, når man har et mindre barn med. Vi er så heldige, at vi aldrig har oplevet et problem med mikroer med ham, for i dag er der også rigtig mange steder blot placeret mikroer i skovene - for 15+ år siden så man vel nærmest aldrig en mikro i en skov.

Comal80

Indlæg af Comal80 »

solskin skrev:
23 apr 2020 08:53
Jeg forstod aldrig helt, hvad det var, ElwoodB ville med Geocaching Classic. Jeg fulgte nok heller ikke helt med i debatten derom.

Da han lavede den gik det helt amok med Powertrails, statistikker og lign.
Han ville tilbage til oplevelsen ved at hygge sig med det, som nogen havde "glemt"
Garmin Etrex
60 CSX
62 S

solskin

Indlæg af solskin »

Comal80 skrev:
23 apr 2020 13:27

Han ville tilbage til oplevelsen ved at hygge sig med det, som nogen havde "glemt"
Ja, det forstod jeg godt nok. Men det kunne man også sagtens gøre, selvom andre hyggede sig med powertrails m.v.

Det sjove er egentlig, at det vel var ElwoodB, der introducerede alle de danske statistikker. Fandtes projekt-gc overhovedet dengang?

Comal80

Indlæg af Comal80 »

solskin skrev:
23 apr 2020 19:27
Comal80 skrev:
23 apr 2020 13:27

Ja, det forstod jeg godt nok. Men det kunne man også sagtens gøre, selvom andre hyggede sig med powertrails m.v.

Det sjove er egentlig, at det vel var ElwoodB, der introducerede alle de danske statistikker. Fandtes projekt-gc overhovedet dengang?
Tiderne skifter.
Siden var for dem der Geocachede på den "gamle" måde uden stress og jag :-)
Project-gc:
https://project-gc.com/Home/Info
Garmin Etrex
60 CSX
62 S

DkMumrik

Indlæg af DkMumrik »

til Solskin: beklager at jeg lige besvarede dit indlæg, men det var det, hvor flest af mine pointer kunne hægtes på. Så det er ikke personligt ment, eller specifikt rettet mod dig eller dit indlæg.
solskin skrev:

Han havde absolut ret i, at geocaching havde ændret sig, så det mere gik fra den enkelte cache i ny og næ til, at man helst skulle finde så mange som overhovedet muligt for at få så mange fund på sin statistik som overhovedet muligt. Det var også den bevægelse, der betød, at der blev udlagt flere og flere cacher i et hastigt tempe og i særdelelshed var det små mikroer, der blev udlagt.
Og det var lige præcis det han (og andre) ikke så en charme i. Det var oplevelserne, ikke antallet/hastigheden/ftf som var det væsentlige; en god cachebeskrivelse, en god oplevelse var det primære, for ham og andre.
solskin skrev:
Det var heller ikke min smag. Dengang for 15+ år siden var min foretrukne cache på rigtig mange måder en enlig cache, der lå langt ude i skoven, og jeg travede gladeligt 3 km ud efter den og 3 km retur til bilen igen.

Men jeg synes, at vi naturligvis altid skal være åbne for, at ting ændrer sig. Sådan er det jo med alt - vi skal ikke stå stille, for så kørte vi jo stadig i hestevogn. Men vil man køre i hestevogn, kan man jo bare gøre det.
Jeg går stadig efter oplevelsen. Ja jeg snupper da geocaches, som er næsten intetsigende, i forhold til oplevelse. Eksempelvis kortere "power"trails. De enkelte geocaches er ligegyldige, men i kraft af at der måske kan snuppes en 10 stykker på turen, bliver det en anden oplevelse.

Det jeg ikke synes om, er når rigtigt mange geocaches begynder at ende som en-i-en-trail, uden at der er en trail. Jeg tænker af og til, at geocaching har retning mod Munzee. Hvad stor er foskellen på at finde en nano, prøve at grifle noget læsbart på en kvart cm^2, i forhold til at scanne en stregkode. Et klistermærke med en stregkode, er da trods alt en bedre oplevelse ?
solskin skrev:
Sådan er det også med geocaching, synes jeg. Der er stadig rigtig mange gode cacaher i Danmark, og der kommer stadig rigtig mange til, så vil man geocacher 'classic', så kan man jo bare gøre det.

Det, jeg synes, der er mest trist er, at rigtig mange i dag benytter legen som en familieleg, og den bliver i høj grad også promoverer som en familieleg, men sandheden er, at den faktisk var meget bedre for 15 år siden. Dengang var der relativt set langt flere cacher i fornuftig størrelse med bytteting af rimelig værdi. I dag er der utallige helt små cacher uden mulighed for bytteting, og dem, der er store nok, indeholder blot en masse klamt og ulækkert skrammel.
Tror du rammer hovedet på sømmet, det var det ElwoodB gerne ville kæmpe for. Bedre oplevelser, beskrivelse, cache-størrelse, cache-stand, indhold, skrive og læse andre logs i logbogen... Altså bedre oplevelser, og ikke bare et stempel i en logbog, op på cyklen samtidig med man lige gen-gemmer mikro/nano. CO'ere der har så mange geocaches, at de ligger indtil der er for mange "klager", hvorefter svaret er en Archive.

Det medfører også "template-logs" (som jeg vil kalde det), en makro-log, hvor 90 % af indholdet er det samme, kun nogle få variable er forskellige, så som "mit fund nr ##"; eller 20 linjer, hvor man nogle gange tilføjer en halv linje til den enkelte geocache.
solskin skrev:
Tiden ændrer sig, og vi må bare følge med.

Jeg har også ændret mig. Hvor jeg for 15+ år siden foretrak den enlige cache langt ude i skoven, så er det ikke helt sådan i dag. Siden da er kone og barn kommet til, og så er det langt sjovere med ruter, hvor der kun er 200 - 500 meter mellem cacherne. Det er rart med et mål ikke langt fremme, når man har et mindre barn med. Vi er så heldige, at vi aldrig har oplevet et problem med mikroer med ham, for i dag er der også rigtig mange steder blot placeret mikroer i skovene - for 15+ år siden så man vel nærmest aldrig en mikro i en skov.
Det der fik mig til tasterne, i denne tråd, var at den udtrykte holdning var at "man bare måtte følge flertallet", at geocaching omtales som en sport. Grundlæggende at det var "enten eller". Hvis det skal være en sport, så er der vel en konkurrence; og konkurrence forudsætter vel eksakte regler og lige vilkår ? Hvis ikke vilkårene er ens, eller reglerne kan bøjes, hvad er så værdien i flest/først/størst/.. ?

Så hvis jeg skal sammenkoge det til et spørgsmål, hvorfor ikke "både og" ? Eller er det også en sport, hvordan man børe geocache ?

Vh
DkMumrik

solskin

Indlæg af solskin »

DkMumrik skrev:
24 apr 2020 09:07
Jeg går stadig efter oplevelsen. Ja jeg snupper da geocaches, som er næsten intetsigende, i forhold til oplevelse. Eksempelvis kortere "power"trails. De enkelte geocaches er ligegyldige, men i kraft af at der måske kan snuppes en 10 stykker på turen, bliver det en anden oplevelse.
Enig. Mine end ikke 2.000 fund på 18 år viser også, at jeg ikke går efter mængden!
DkMumrik skrev:
Det jeg ikke synes om, er når rigtigt mange geocaches begynder at ende som en-i-en-trail, uden at der er en trail. Jeg tænker af og til, at geocaching har retning mod Munzee. Hvad stor er foskellen på at finde en nano, prøve at grifle noget læsbart på en kvart cm^2, i forhold til at scanne en stregkode. Et klistermærke med en stregkode, er da trods alt en bedre oplevelse ?
Jeg tvivler på, at nanos på nogen måde har været hensigten oprindelig. Det er kommet til senere. Alene det, at der reelt ikke er en størrelsesmulighed ved oprettelse af cachen, som en nano falder i, viser det jo alt for tydeligt.
DkMumrik skrev:
Det medfører også "template-logs" (som jeg vil kalde det), en makro-log, hvor 90 % af indholdet er det samme, kun nogle få variable er forskellige, så som "mit fund nr ##"; eller 20 linjer, hvor man nogle gange tilføjer en halv linje til den enkelte geocache.
Jeg tror, at template-logs er meget svære at undgå i dag. Der er simpelthen alt for mange cacher. Da jeg startede i 2002 var min bedste dag hele 4 fund. Når man fandt så få cacher, så var det også nemmere at give sig tid til at skrive en ordentlig log.

Forleden brugte vi et par timer i en skov - og fandt så vidt jeg husker 20 cacher. Det endte helt sikkert med at blive en log, der stor set var identisk for alle cacherne. Og det er så kun 20 cacher - der er folk, som snildt finder 50 - 100 på en lørdag. Så får man simpelthen ikke skrevet en ordentlig log, når man finder så mange.

Det er også svært at lave en ordentlig log, hvis man finder mange cacher. Her mellem jul og nytår for 1½ år siden gik vi en tur i en skov og fandt vist ca. 39 cacher. Hvordan pokker skriver man 39 forskellige gode logs, når det groft sagt blot var plastbøtte bag træ, petling hængende i busk eller lignende?

Der er ingen tvivl om, at man er gået fra kvalitet til kvantitet. Dermed ikke sagt, at alle cacher i 2002 var fantastiske. Der var også nitter dengang. Ligesom der også er gode cacher i dag.
DkMumrik skrev:
Så hvis jeg skal sammenkoge det til et spørgsmål, hvorfor ikke "både og" ? Eller er det også en sport, hvordan man børe geocache ?
Der er i hvert fald mange, der har en holdning om, hvordan andre skal geocache.

Besvar